Als je een baan hebt in een supermarkt, heb je vast wel eens gehoord dat aan de verkoop van tabak, alcohol en e-liquid regels verbonden zijn. Als medewerker is het niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan. Misschien wordt het met de volgende tips wat makkelijker. Wees vriendelijkWaarschijnlijk heb je dagelijks te maken met lastige klanten. Ze hebben rare vragen of het is al een vraag die je die dag voor de tiende keer moet beantwoorden. De kunst is om dan een normaal en vriendelijk antwoord te geven. Ditzelfde geldt voor het verkopen van alcoholische dranken en sigaretten. Bijvoorbeeld als iemand er jong uitziet en vraagt waarom hij of zij zijn legitimatie moet laten zien. Zeg gewoon netjes dat dat hoort als je jonger bent dan 25 jaar. Help elkaarAls collega’s kun en móet je elkaar helpen in lastige situaties. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij er moeite mee hebt om jongeren te vragen naar hun legitimatie als zij bier of e-liquid willen kopen. Vraag dan aan een andere medewerker of die je hierbij wilt ondersteunen. Ook kun je het met elkaar oefenen; zo durf je het ook makkelijker in het echt. Vraag de managerDe manager moet je in zulke situaties altijd ondersteunen. Vraag je leidinggevende hoe je het best kunt reageren op situaties. Mocht je in discussie raken met een klant over het wel of niet verkopen van e-liquid of sigaretten, schakel dan altijd je leidinggevende in. Maak regels kenbaarHet scheelt al een hoop dat klanten kunnen zien dat je onder een bepaalde leeftijd geen alcohol of tabak mag kopen, bijvoorbeeld aan affiches bij producten een aan de kassa. Is dit bij jouw winkel nog niet geregeld, vraag dan aan je manager of hij deze wil ophangen in de winkel. Er zullen altijd mensen zijn die doen alsof ze het niet weten, wijs ze daarom op de bordjes waarop staat dat je onder de 18 geen alcohol of tabak mag kopen. |
https://wizzits.com/e-liquid/ |