Tegenwoordig is werken op afstand erg populair. De meeste werknemers willen ten minste één dag per week op kantoor doorbrengen en sommigen zelfs meer. Daarom zoeken veel bedrijven naar oplossingen om het kantoor aan te passen aan “hybride werken”. Dat is een combinatie van thuis- en kantoorwerk. Hoe kun je het kantoor aanpassen aan een hybride werkvorm? Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat je efficiënt kunt werken? In dit artikel geven we enkele tips. Een plaats voor alle videoconferenties De uitdaging waar de nieuwe kantoren voor staan, is vooral hoe je een plek kunt creëren om online te vergaderen. Videogesprekken zijn een essentieel onderdeel van het hybride werken. Sommige kantoren hebben geen speciale ruimte om videogesprekken in te houden. Op die kantoren zal er veel lawaai zijn en een onrustige sfeer om efficiënt te werken. Daarom moeten de kantoren tegenwoordig op zoek naar oplossingen die een gunstige en rustige plek voor videoconferenties ondersteunen. De zogenoemde akoestische cabines bieden hiervoor een oplossing. Een videoconferentiecabine biedt zeer goede akoestische waardes, hoog gecertificeerd en elk element is intern en extern getest. Met deze akoestische cabinescreëer je een nieuwe, stille en privé omgeving waarbij de omgeving ook geen geluidsoverlast ervaart. Een privé-plek voor persoonlijke ontmoetingen Het is interessant dat er in veel kantoren een ruimte ontbreekt om informele face-to-face ontmoetingen te laten plaatsvinden. Open kantoortuinen zijn populair, maar het is moeilijk om privacy te krijgen voor gesprekken. Akoestische vergadercabines zijn de oplossing. Dit type ruimte biedt voldoende privacy en maakt het dus mogelijk om vrijuit over gevoelige onderwerpen te praten. Het is een goede ruimte om bijvoorbeeld een contract te ondertekenen of over een willekeurig onderwerp te praten zonder het risico te lopen dat andere mensen het gesprek horen. Fabrikanten van dit soort oplossingen bieden zowel kleine 1-op-1 vergadercabines als grote conferentiecabines die gemakkelijk plaats bieden aan 2 tot 8 personen. Ergonomische werkplek Als we het hebben over het ergonomisch inrichten van een kantoor dan bedoelen we het zodanig aanpassen van de werkplek dat deze het verrichten van werk aan het bureau bevordert. Het gaat om de manier waarop de stoel, het bureau en het beeldscherm zijn opgesteld, de juiste verlichting en een goed functionerende airconditioning en ventilatie. Een onjuiste opstelling van stoel en bureau kan leiden tot rugpijn en concentratieproblemen tijdens het werk. Een goed begrepen ergonomie is de basis voor welzijn en efficiënt werken. De richtlijnen voor een ergonomische werkplek zijn een uitgebreid onderwerp. Als we het een beetje samenvatten, is het de moeite waard om in ieder geval de volgende tips in gedachten te houden:
Voor het goed uitvoeren van je werk is natuurlijk niet alleen de uitrusting van belang, maar ook de arbeidshygiëne. Zo is het de moeite waard om eraan te denken je werkplek schoon te houden en regelmatig pauzes te nemen. |