TAEC
Image default
Kinderen

Hoe zorg je voor betrokken kinderen en ouders op school?

Hoe zorg je ervoor dat kinderen het leuk hebben op school, en er met plezier heen gaan? Hoe zorg je dat ze zich betrokken voelen bij de school, zich gezien voelen en zich thuis voelen in hun leeromgeving? En hoe zorg je ervoor dat ook ouders voldoende betrokken zijn en blijven? Lastige vragen waar een schoolleiding dagelijks mee te maken krijgt. De oplossing is niet zo 1, 2,3 vast te stellen, maar er zijn zeker manieren te verzinnen die zowel ouders als kinderen betrokken houden.

 

Plezier

 

Een kind dat geen plezier heeft in het naar school gaan, zal zich ook niet snel betrokken voelen bij een school. Zeker op de middelbare school zal het al snel het gevoel krijgen dat het zaak is zo snel mogelijk weer van deze school weg te komen, en er geen moeite in te steken om het leuk te hebben.

 

Pubers vormen een lastige doelgroep. Ze willen het best leuk hebben in hun leven, maar zijn lastig écht enthousiast te krijgen voor iets. Iets leuk vinden dat zich op school afspeelt, en onderdeel is van het lesprogramma? Als je het al lukt zullen de kinderen het niet snel toegeven.

 

Een goede manier om kinderen op een leuke manier, en binnen lestijden, betrokken te krijgen bij de school is door het organiseren van een workshop op school. Kinderen worden op deze manier vaak gedwongen om uit hun comfort zone te stappen, wat eerst heel wat gemopper en sceptische blikken op zal leveren, maar uiteindelijk tot hele bijzondere resultaten kan leiden. Kinderen zien dat school meer is dan een plek om de ene na de andere les te volgen, en komen er misschien wel achter dat zij hele bijzondere talenten hebben.

 

CKV

 

Een vak dat zich goed leent voor het organiseren van een workshop op school is CKV, waarin kinderen met cultuur en kunst aan de slag gaan. Er zijn volop CKV activiteiten die een school met behulp van experts kan organiseren die een welkome afwisseling van het normale lesprogramma kunnen zijn. Kinderen werken tijdens een workshop vaak in groepjes aan een eindresultaat, een presentatie, optreden of kunstwerk bijvoorbeeld. Door ouders uit te nodigen om dit resultaat te komen bewonderen, zullen ook zij zich weer meer betrokken voelen bij de school. Een puber zal tenslotte niet snel uit zichzelf erg enthousiast over school vertellen, maar als de ouders met eigen ogen zien wat voor bijzonders er door de kinderen gemaakt is zien zij dat hun kind het er echt een stuk leuker heeft dan het iedereen wil laten geloven.

https://www.kleinkunstig.nl/workshops/