Meer verkopen, dat wil elk bedrijf wel. En jouw verkoopafdeling speelt daar een cruciale rol in. Hoog tijd dus om die eens een boost te geven! Daarom gaan we in dit artikel in op 5 tips om jouw verkoopafdeling te helpen, zodat die beter presteert.
Sales voordelen van een product configuratorVerkopers zijn altijd op zoek naar nieuwe leads en manieren om hun verkooppijplijn te vergroten en meer deals te sluiten. Vanuit dat oogpunt zijn er meerdere voordelen van een product configurator. Een product configurator kan hen namelijk helpen door potentiële klanten een interactieve manier te bieden om te zien wat jouw product voor hen kan betekenen, zonder dat zij een lang verkoopgesprek hoeven te voeren.
Met een product configurator kunnen verkopers potentiële klanten snel laten zien hoe jouw product of dienst kan worden aangepast aan hun specifieke behoeften. Dit is vooral nuttig bij de verkoop van complexe producten of diensten die enige uitleg vereisen om het volledige waardevoorstel te begrijpen.
Door potentiële klanten een manier te bieden om te spelen met verschillende configuraties van jouw product, kunnen zij beter begrijpen wat de mogelijkheden ervan zijn en hoe zij er hun voordeel mee kunnen doen. Dit leidt niet alleen tot beter geïnformeerde beslissingen van de klant, maar ook tot kortere verkoopcycli en hogere slagingspercentages voor de verkoper. De voordelen van een product configurator voor verkopersEen product configurator kan verkopers op een aantal manieren helpen:
Hoe kun je jouw verkoopafdeling nog meer helpen?Naast een handige product configurator zijn er nog meer manieren waarom je jouw verkoopafdeling kunt helpen. Haalbare en meetbare doelenDenk bijvoorbeeld aan het stellen van haalbare en goed meetbare doelen. Zoals x aantal verkopen binnen een kwartaal. Daardoor weten je medewerkers precies waar ze naartoe moeten werken. En is het tijd voor de jaarlijkse of maandelijks evaluatie? Dan pak je deze doelen er weer bij om te zien hoe de verkoopafdeling functioneert. Extra personeelOok het aannemen van extra personeel kan de verkoopafdeling een boost geven. Zo wordt de werkdruk verlaagd, waardoor het verkoopteam meer tijd heeft om bijvoorbeeld klantvragen te beantwoorden. Maar ook om overleggen bij te wonen over productontwikkeling, marktonderzoek en financiën. In een goed bedrijf is de verkoopafdeling immers de spreekwoordelijke spin in het web, die continu met de andere afdelingen in contact staat. CursussenDaarnaast kun je ervoor kiezen om de verkoopafdeling op cursus te sturen. Bijvoorbeeld een cursus ‘omgaan met bezwaren’ of ‘adviserende verkoop’. Zo haalt het verkoopteam nog meer uit elk gesprek met een potentiële klant. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaardenTot slot kun je jouw verkopers ook iets teruggeven in de vorm van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld goede commissiebetalingen bij elke gedane verkoop. Of een extra dag vrij als ze de kwartaal doelstelling van tip 2 hebben gehaald.
|