Als eigenaar of beheerder van een hotel is het natuurlijk belangrijk om oog te houden op het onderhoud. Er komen en gaan veel mensen in het pand: mogelijke problemen of ongemakken kunnen snel ontstaan. Gelukkig blijf je eventuele gevaren de baas, met deze onderhoudstips.
Gevarenzones detecteren
Iedere hotel heeft bepaalde ‘gevarenzones’ waar extra onderhoud nodig is. Denk aan het zwembad of de sauna, mocht deze aanwezig zijn in het gebouw. Je wilt een goede waterkwaliteit hebben. Kies hier voor een gerichte aanpak, met onder andere legionellapreventie. Ook in de badkamers van de hotelkamers komt een dergelijke inspectie en preventie van pas. Controleer daarnaast regelmatig op lekkages en los deze onmiddellijk op. Door gevarenzones nauwlettend te controleren, waar nodig door professionals, blijven grote problemen uit. Routineonderhoud helpt om problemen te identificeren en te verhelpen voordat deze (veel) ernstiger worden.
Regelmatig onderhoud
Om welke ruimte het ook gaat in het hotel, regelmatig onderhoud is essentieel. Houd de kamers, gemeenschappelijke ruimtes en apparatuur schoon. Hier kun je personeel voor inzetten, die je de juiste instructies geeft. Voer uiteraard regelmatige inspecties uit van hotelkamers en voorzieningen. Controleer op gebreken, slijtage en eventuele reparaties die nodig zijn. Zorg ervoor dat alle voorzieningen zoals airconditioning, verwarming, verlichting en sanitair goed functioneren. Niet alleen het functioneren van de voorzieningen telt mee, maar ook de algehele kwaliteit van de omgeving. Zo kun je de luchtkwaliteit meten in het hotel, om klachten zoals hoofdpijn of vermoeidheid van gasten uit te sluiten. Je doet er verder goed aan om met de tijd mee te gaan, en slimme oplossingen een plek te geven in het hotel. Plaats energiezuinige verlichting met bewegingsdetectie, installeer slimme thermostaten: het zijn slechts een paar voorbeelden. Dit is kostenbesparend en milieuvriendelijker. Maak ook dat alle ruimtes aan de hygiëne-eisen en -verwachtingen voldoen: dit valt net zo goed onder het stuk onderhoud.
Schoonmaakprotocollen
Op het stuk hygiëne gaan we verder in. Uiteraard stel je strikte schoonmaakprotocollen op voor het gehele hotel. Dit geldt niet alleen voor de kamers, maar ook voor de lobby, het restaurant en de overige ruimtes. Een schone omgeving draagt bij aan de tevredenheid van gasten. Je hotel kan daarentegen sterk onder vuur komen te liggen als de hygiëne niet op orde is. Train je personeel daarom goed en voorkom fouten.
Veiligheidssystemen
Je werkt met verschillende veiligheidssystemen in het hotel. Ook hier is onderhoud noodzakelijk. Zorg ervoor dat alle veiligheidssystemen regelmatig worden gecontroleerd en onderhouden. Denk aan de brandalarmen, rookmelders, sprinklers en nooduitgangen. Dat is voor alle aanwezigen belangrijk, of het nu gaat om het personeel of de gasten.
Inventarisbeheer
Richt je tot slot op inventarisbeheer. Houd idealiter alle inventaris netjes bij in een geschikt systeem. Je kunt er veel in opnemen, zoals meubels, apparatuur, beddengoed en keukengerei. Vervang versleten items tijdig, zodat het hotel er netjes uit blijft zien. Zorg dat je een voorraad hebt van reserveonderdelen, al helemaal als het aankomt op onderdelen die essentieel zijn bij de inrichting en functionaliteit van de kamers.
Met de bovenstaande tips loopt het onderhoud op rolletjes. Houd alles netjes bij, of het nu gaat om onderhoudsactiviteiten, inspecties of reparaties. Hoe meer overzicht je hebt, hoe beter. Een goed onderhoudsbeleid verlengt de levensduur van faciliteiten, maar komt ook de algehele tevredenheid van de gasten ten goede. Het is om die redenen verstandig om een gestructureerd onderhoudsplan te ontwikkelen, en waar nodig samen te werken met professionele onderhoudsdiensten.
|
