Ondanks alle online mogelijkheden is het voor bedrijven ook essentieel om aan offline marketing te doen. Er zijn vele mooie offline communicatiemogelijkheden waar een bedrijf veel profijt aan kan hebben. Dit alles om de naamsbekendheid te verhogen en het product of dienst zo veel mogelijk te verkopen. Bent u geïnteresseerd in de offline marketing mogelijkheden? Dan zijn hier speciaal voor u een aantal mooie mogelijkheden opgesomd en verder toegelicht. NetwerkenAls klein en nieuw bedrijf is het goed om bezig te zijn met contacten zoeken die u later kunnen helpen. Dit wordt ook wel netwerken genoemd. Door te netwerken komt u met mensen in contact binnen uw sector, maar ook buiten uw sector. Door te netwerken kunt u bepaalde dingen bijleren, kunt u samenwerkingen aangaan en weet u water bij andere speelt. Nieuwe samenwerkingen kunnen uiteindelijk ook voor meer nieuwe klanten zorgen. Er wordt veel genetwerkt op bepaalde beurzen of sportevenementen. Zo kunt u denken aan evenementen als de KLM open, waar veel business mensen komen. RelatiegeschenkenHet is als bedrijf belangrijk om samenwerkingspartijen, klanten en personeel binnenboord te houden. De beste marketing is op bestaande klanten en door bepaalde aanbiedingen te geven zorgt u ervoor dat de klanten terug blijven komen. Voor samenwerkingspartijen en personeel is het handig om de waardering te uiten. Dit kunt u doen door zogenaamde relatiegeschenken. Dit kunnen drinkbekers zijn, een gegrafeerde pen of misschien wel een kalender. Als een Nederlander ergens blij mee is, is het gratis spullen. Daarom is het mooi om bepaalde artikelen cadeau te doen waar een logo of merknaam op staat gedrukt. Kies bijvoorbeeld voor de werknemers gedrukte kalenders. Weekkalenders drukken kan gemakkelijk met een logo en iedereen maakt wel gebruik van een kalender voor thuis. PromotieartikelenAls bedrijf wilt u natuurlijk ook graag dat het logo en het bedrijf vaker in beeld komt en dat mensen het gaan herkennen en mogelijk gaan uitzoeken. Het is daarvoor handig om op beurzen te gaan staan of op andere evenementen en bepaalde promotieartikelen uit te delen. Vaak kunt u al mooie promotieartikelen in grote hoeveelheden en kleine prijzen. Bij het uitdelen van promotieartikelen is het wel handig om artikelen uit te delen waar mensen echts iets aan hebben. Een flyer wordt over het algemeen weggeflikkerd, maar als u er een kortingscode of iets anders opzet blijft het misschien langer in bezit. Verder zijn pennen, petjes en gymtasjes ook zeer populaire geschenken. Dit omdat deze artikelen veel worden gebruikt. Zo blijken pennen veel van eigenaar te wisselen en worden petjes en gymtasjes veel gebruikt bij het sporten en bij het boodschappen doen. Doe dit niet!Een advertentie in de krant klinkt misschien leuk, maar het effect is niet zo groot. Over het algemeen lezen mensen veel nieuws tegenwoordig online, en worden kranten steeds minder gelezen. Dit geldt vooral voor plaatselijke kranten. Kranten zijn alleen ideaal als u de doelgroep oudere mensen heeft. De oudere generatie leest de plaatselijke krant wel nog veel en zal misschien uw advertentie wel zien. |