Ieder online marketing bureau heeft er een in dienst. Of meerdere. Of in ieder geval iemand die de taak op zich neemt. En iedere MKB’er of ZZP’er is er naar op zoek, want de SEO copywriter laat je website hoger in Google komen. Maar wat doet een SEO tekstschrijver nu precies? Veel mensen weten het niet, dus laten we er eentje aan het woord om uit te leggen wat zo’n SEO copywriter nu precies doet.
Wat is een SEO tekstschrijver?“Dat is iemand die in principe webteksten schrijft die ervoor zorgen dat een website beter vindbaar wordt in de zoekmachines”, vertelt SEO tekstschrijver Meneer Octopus. “Daarmee specialiseert hij of zij zich op één van de werkgebieden van een allround SEO specialist, namelijk de content. Hij of zij maakt unieke content die helpen de doelen van de online marketing strategie te realiseren.”
Meneer Octopus: “Dat doet de copywriter vooral door bepaalde zoekwoorden heel natuurlijk in zijn of haar teksten op te nemen. Dat zijn termen waar mensen veel op zoeken. Door die termen in op belangrijke plekken op je webpagina, en dus ook in je teksten, terug te laten komen, laat je aan Google zien dat je pagina heel relevant is voor die zoekwoorden. En daarmee hoop je dan hoger in de zoekresultaten te komen.”
Oke, maar hoe werkt dat dan?“Nou, in eerste instantie doe je dus een zoekwoorden onderzoek om te bepalen op welke zoekwoorden je je gaat focussen. Je bekijkt waar er veel naar gezocht wordt en op welke termen al veel concurrentie is. Je schat je kansen in. Wanneer je die zoekwoorden hebt bepaald, ga je na wat mensen willen weten als ze daarop zoeken. En dat probeer je ze dan te geven, zodat ze ook daadwerkelijk wat aan je pagina hebben als ze op je website klikken.”
“Daarbij verwerk je het gekozen zoekwoord op strategische plekken, zoals in de SEO titel, meta omschrijving, subkopjes en in de eerste alinea”, gaat Meneer Octopus verder. “Weten de mensen ook meteen waar je pagina over gaat en of het de informatie bevat waar ze naar op zoek zijn. Want daar draait het uiteindelijk wel om. Om die mensen de beste ervaring te geven met je teksten.”
Dus je schrijft niet echt voor de zoekmachines?“Vroeger wel, maar nu niet meer. Dat is achterhaald. Als SEO tekstschrijver schrijf je tegenwoordig gewoon voor de bezoekers op een website en optimaliseer je de content voor Google. Meer niet. Er zijn ook zoveel meer factoren die bepalen of je hoog scoort in de zoekmachines. Met alleen goede teksten alleen redt je het niet. Maar dat neemt niet weg dat het nog wel belangrijk is om te slagen met je online marketing strategie.”
|
https://meneeroctopus.nl |