Werken en leren worden (te) vaak nog los van elkaar gezien. Het werk vindt hoofdzakelijk plaats op de werkplek. Als je iets nieuws wilt leren, vraag je een leidinggevende om een seminar bij te mogen wonen. Of de werknemer wordt op cursus gestuurd. Zodat hij of zij daarna iets “kan”. Dit alles wordt dan bevestigd door een certificaat. En dit is vaak het enige wat als “echte” bijscholing wordt gezien. Als je googelt, zul je vinden. Sinds de digitalisering, is dit idee achterhaald. Werknemers leren niet afzonderlijk, maar leren vindt altijd en overal plaats. Als je iets niet weet, is het tegenwoordig heel normaal om het te “googelen”. Op die manier stel ik mijn vraag aan Google, zoek naar antwoorden, pas ze toe, en heb mijn probleem opgelost. Tegelijkertijd heb ik deze aanpak onthouden, zodat ik de volgende keer het probleem kan oplossen. De tijd tussen het herkennen van een uitdaging en het oplossen ervan is in de nieuwe wereld van het werk veel korter geworden door het internet. De vragen die wij aan zoekmachines toevertrouwen, zijn meestal van kleinere aard: woordenschat, modellen, Excel-formules, definities – allemaal kennisbouwstenen die vaak kleine informatie-eenheden zijn. Al doende leren we, heel onbewust, in kleine stapjes. Net als bij een legpuzzel voegen we een stukje toe aan onze kennis, zodat een bestaand plaatje completer of actueler wordt. Kennis moet aansluitenZeker – niet alle vaardigheden kunnen gegoogled worden. Maar kennis zoeken, vinden en leren is een integrerend deel van de arbeidswereld geworden. Vroeger was het moeilijker om een deskundige te vinden voor een probleem, zodat de relevantie van een formele opleiding veel groter was. In de wereld van vandaag is kennis niet de uitdaging, het gaat er meer om de juiste kennis te vinden, deze te begrijpen en toe te passen. En hier ligt nog steeds de toegevoegde waarde van een opleiding. Iets googelen is gemakkelijk, maar de kennis die je krijgt moet wel aansluiten. Dat wil zeggen dat je er iets mee kan doen. Als dat niet kan, mis je belangrijke basiskennis. Je kunt deze basis in je eentje leren, maar niet iedereen heeft de motivatie om complexe onderwerpen in zijn eentje te leren. Hier kan een opleidingsaanbod helpen, dat de werknemer didactisch instrueert en tot het gewenste doel leidt. |