Vertrouwen winnen is een belangrijk onderdeel van het ondernemen. Zonder vertrouwen geen klanten. Maar hoe win je het vertrouwen van (potentiële) klanten? En welke keurmerken komen daarbij kijken? Het SNA-keurmerkHet SNA-keurmerk is het keurmerk voor alle ondernemingen die arbeid ter beschikking stellen. Denk bijvoorbeeld aan uitzendbureaus, detacheerders en payrollbedrijven. SNA staat dan ook voor ‘Stichting Normering Arbeid’. Met dit keurmerk toon je aan dat je je houdt aan de regels die gelden voor het inlenen van arbeid. Bij dit keurmerk wordt gelet op de identificatie van de onderneming, de afdracht van de belastingen, loonbetaling, identiteitscontrole en het voorkomen van aansprakelijkstelling. Kortom: factoren die vertrouwen in je bedrijf waarborgen. Een SNF-keurmerk aanvragenWanneer je werkt met arbeidsmigranten en ook voor huisvesting voor ze zorgt, kan een SNF-keurmerk van pas komen. Dit keurmerk staat voor Stichting Normering Flexwonen en is niet verplicht. Je toont met het keurmerk aan dat je arbeidsmigranten huisvest volgens de wetten en regels die daarvoor gelden. Zo zijn er bijvoorbeeld regels over de sanitaire voorzieningen en de algemene veiligheid. Je kunt dit keurmerk behalen als je maximaal een locatie bezit en die aan arbeidsmigranten verhuurt. Een SNF-keurmerk aanvragen kan simpel online. Een organisatie komt dan langs om de huisvesting te inspecteren en naar jouw organisatie te kijken. Zo weten arbeidsmigranten zeker dat ze met een vertrouwd bedrijf zakendoen. Integer handelenWil je vertrouwen opbouwen bij klanten, dan is integriteit een belangrijke pijler. Het gaat erom dat je je houdt aan de gestelde regels en afspraken. De klant moet erop kunnen vertrouwen dat het bedrijf consequent aandacht heeft voor de afspraken. Daar komt ook een gedeelte transparantie bij kijken: hoe werk je precies en wat mag een klacht of opdrachtgever verwachten? Bij integer handelen gaat het ook om communicatie. Je spreekt iets af en komt dat na. Je stelt je verantwoordelijk op en bent ook kritisch op je eigen handelen. Dat zorgt voor een goed imago. Bedrijven die niet integer handelen, kunnen hun imago schaden. Dan komt de klant niet terug. Werken met respect voor elkaarWederzijds respect is belangrijk. Vroeger was het adagium ‘de klant is koning’. Dat gaat misschien te ver: samenwerken is wat voor tevredenheid zorgt. Wanneer je de klant alleen ziet als een middel om het doel te behalen (winst maken), verlies je het respect uit het oog. Denk ook eens vanuit het perspectief van de klant. Hoe kun jij het leven van de klant makkelijker maken? Hoe kun jij zijn of haar problemen oplossen met behulp van jouw product? Het is belangrijk steeds te laten zien dat je de klant begrijpt in al je keuzes. Doe dat consequent, en je bouwt vertrouwen op.
|