Het is soms lastig om als bedrijf het hoofd boven water te houden. Het is daarbij ook steeds belangrijker geworden dat jouw bedrijf de welbekende gunfactor heeft. Hoe zorg je er anders voor dat je de juiste én genoeg medewerkers aantrekt en je ook genoeg klanten hebt? Klanten die blij zijn met jou en jij met hen. Ben jij op zoek naar meer gunfactor? Lees dan hier de tips. Wat is jouw verhaal?Niks is zo motiverend voor je bedrijf als een goede betekenis. Waarom ben je het bedrijf gestart? Wat is jouw persoonlijke verhaal, wat is jouw drive, waarom doe je wat je doet? Met een eerlijk verhaal trek je mensen. Mensen doen namelijk altijd nog zaken met mensen. Niet direct met bedrijven. Als jij bijvoorbeeld een bedrijf bent gestart, vanuit een innerlijke betrokkenheid voor bijvoorbeeld vegan eten, dan ga je mensen raken. Dat gaat niet lukken als je het puur voor het geld doet. Dat past trouwens ook niet in die branche. Vegan eten is een hele bewuste keuze van mensen. Wat echter heel veel mensen niet doen, is dat persoonlijke verhaal delen. Iemand vindt het raar of juist doodnormaal en snapt niet dat het eigenlijk heel bijzonder is. En, dat is nu juist jammer. Wil jij die gunfactor? Deel dan jouw eerlijke verhaal, niet dat wat je zou moeten zeggen misschien volgens je ratio: maar zeg dat wat jouw hart raakt. Zeker weten dat jij hiermee klanten gaat bereiken en dat medewerkers die zich hierin vinden trots ervaren. Eed auditWil je de gunfactor? Dan moet je verder denken dan aan de regels. Zo is er bijvoorbeeld de eed audit, gericht op het verduurzamen van het bedrijf. Een eed audit is in veel gevallen zelfs verplicht. Maar, in plaats van een eed audit als verplicht te zien, kun je hier juist helemaal in opgaan. Waarom ga je niet een stapje verder en maak je het bedrijf zo duurzaam mogelijk? Of, zo sociaal mogelijk, dat kan natuurlijk ook. Of beide… Als jij van betekenis bent voor jouw omgeving dan komt dat uiteindelijk terug. Verwacht het echter niet. Wanneer en hoe het terugkomt? Dat weet je niet van tevoren. Wel is hierbij 1 ding van cruciaal belang: geef nooit vanuit een leeg vat. Geef aan de omgeving: vanuit een gevoel van overvloed. Geef niet om te krijgen. Geef om te delen. |